LIFESTYLE
09.06.2019 u 12:59

PANTARUL DOMA: recepti se mogu naći na svakom koraku, ono što daje pečat su - ljudi

Recept za druženje bez stresa u 3 koraka: Pripremite  neočekivano dobra jela dan do dva prije. Postavite stol nekoliko sati prije dolaska gostiju pa uronite u pjenušavu kupku s omiljenim časopisom / Gostima otvorite opušteno i bez panike, zaboravite lonce i tave, natočite svima piće, iznesite onu divnu hranu na stol, uživajte i smijte se kao da ste u omiljenom restoranu, a ne na metar ili dva od vlastite kuhinje / Uz Pantarulovih 110 detaljno objašnjenih recepata prikladnih za pripremu dan do dva unaprijed te dobro razrađen plan ovaj je recept izvediv čak i početnicima. A dok savladavate vještine opuštenog druženja uz hranu, otkrijte i ponešto o restoranskom životu i ljudima koji čine Pantarulovu svakodnevicu - tako savjetuje Ana-Marija Bujić koja je svojom novom kuharicom ponudila dubrovačku inačicu danskog hyggea za stolom. Družite se, ljudi, uživajte... bitno je što je na stolu, ali još važnije tko je "za stolom".  


komentara  0

Prvo te molim da mi opišeš osjećaj - kada po prvi put uzmeš novu knjigu u ruke i na naslovnici ugledaš svoje ime, a znaš što je sve iza tebe..... što misliš, kad se podvuče crta - je li to potreba da ostavimo trag da smo postojali, ili....? 

- Od ideje za knjigu do onog trenutka kad se kamion parkira pred vratima i iskrca palete prođe toliko vremena i uloži se toliko truda da - kad knjige napokon stignu - poželiš zaboraviti na sve manire i pristojnost i kao Amerikanci na Black Friday zgrabiti onaj prvi primjerak. Eto, to je osjećaj kad su knjige na parkiralištu, a ti iza vrata. Ali onda se malo sabereš, udahneš, izdahneš i moliš Boga da su u tiskari dobro proveli u djelo sve ono što si zamislila (iščekivanje finalnog proizvoda Made Milićević, moja rodica i dizajnerica zaslužna za odličan prijelom knjige Pantarul doma, baš zbog toga zove “religiozna faza”). Zatim uzmeš knjigu i osjetiš olakšanje i dozu sreće pomiješane s nevjericom da je sve ono što si toliko vremena gledala na ekranima raznih laptopa, tableta i mobitela tu, u opipljivom obliku, sada odjednom dostupno svima.

Nisam sigurna otkud točno dolazi taj nagon da stvorimo nešto novo, ali jedno znam: kad se pojavi, nema bježanja. Jedan od popularnih internetskih citata glasi: the only way out is through (jedini izlaz je prolaskom kroz – misli se na bilo što zahtjevno: neki projekt, ili pak tešku situaciju) i te mi se riječi čine točnima.

Za naslov knjige si preko društvenih mreža tražila pomoć i prijedloge - nastao je Pantarul doma i čini mi se da prati nit koncepcije kuharice, koja zapravo nije klasična kuharica. Uz recepte puno je važnije, čini mi se, dijeljenje tog sjajnog osjećaja druženja za stolom... prijedlozi kako će kuharica opuštenija - s pripremljenim "zalogajčićima" svu pažnju posvetiti svojim gostima.... je li to bila namjera?

- Taj je osjećaj najvažniji. Svima nam je draže pojesti sendvič u dobrom društvu nego ne znam kakav degustacijski menu s ljudima uz koje se ne osjećamo najbolje. Cilj je knjige podsjetiti ljude na to da nema ništa ljepše od komunikacije oči u oči (još ako je negdje u vidokrugu i kakav pjat, sreći nema kraja!) i neke od njih koji se možda brinu da je druženje za stolom prekomplicirano ili da “oni to ne znaju” ohrabriti da učine prvi korak, skuhaju nešto i podijele to s nekim dragim.

U ovih desetak dana koliko je knjiga vani ljudi mi šalju slike sa svojih druženja na kojima su i recepti iz knjige – ima tu svega, od besprijekorno postavljenih stolova s porculanskih pjatima do peciva koja se direktno iz pleha čupkaju u sumrak na balkonu. Zajednički im je svima upravo taj osjećaj dijeljenja i zajedništva i strašno mi je dirljivo da je Pantarul na neki posredan način dio svih tih divnih momenata. Feels like home (k’o doma) nam je moto pa je i naslov knjige Pantarul doma svojevrstan produžetak te naše želje da se svi osjećaju dobro i opušteno.

U knjigu je uključena cijela galerija tvojih prijatelja, suradnika, napisala si o svakome od njih priču .... zašto?

- Zato što recepte danas možemo naći na svakom koraku (dovoljna su dva klika i otvaraju ih se tisuće), ali ono što svakoj privatnoj ili poslovnoj priči daje jedinstven pečat jesu ljudi. U tom dijelu stvaranja knjige najviše sam i uživala. Iz praktičnih razloga nisam u nju mogla uključiti sve koje sam htjela (knjiga i ovako ima 344 str!), ali te dane i popodneva koje smo moj muž Milan i ja proveli snimajući s našim prijateljima i suradnicima oboje ćemo zauvijek pamtiti – vinogradi u rujnu, doci koji mirišu začinskim biljem, topli životni prostori naših gostiju... Svi su ti ljudi tako spremno i velikodušno odvojili vrijeme za nas da bi svatko od njih zaslužio cijelu knjigu, a ne stranicu-dvije! Osim toga, sve su to mahom vrlo zanimljivi, poduzetni i inspirativni pojedinci od kojih svi mi možemo ponešto naučiti.

Pantarul uspješno brodi, iza njega je 5 godina poslovno - privatnih odnosa.... kada ti i muž prestajete biti supružnici, u kojemu momentu postajete poslovni partneri?

- Da njega pitate, uz široki osmijeh glasno bi vam rekao: nikad! I u pravu je. Kod nas je poslovno i privatno toliko isprepleteno da je nemoguće povući crtu između tih dvaju svjetova. Međutim, uvijek naglašavamo kako je u poslu ključno da se zna što je čija odgovornost i da se zadaci ispunjavaju temeljito i na vrijeme. Kad se ljudi toga drže, može se i bez strogog razgraničenja poslovnog i privatnog.

Koliko bi vas sretnima - kao potvrda vašoj gastronomiji - učinio dobitak Michelinove zvjezdice? Preporuke imate....

- Svaka vrsta nagrade ili priznanja laska. Kad u nešto uložiš puno truda, sretan si da to netko i prepozna, ali to nipošto ne smije biti jedino mjerilo, moraš biti siguran u svoju priču i kvalitetu neovisno o tome što će toga dana reći neki kritičar ili gost – posao raditi skromno, spremno prihvatiti konstruktivnu kritiku, ali istodobno znati u kojem smjeru ti sam želiš ići i biti siguran u to što radiš.

Dvije godine zaredom imali smo Michelinovu preporuku, ove godine nas je mimoišla, ali iako je Michelin brend koji donosi svojevrstan prestiž, od prestiža se ne živi, pogotovo ne zimi u Dubrovniku. Naš restoran (i njegovih 15 zaposlenih) cijele godine živi od svojih stalnih gostiju i može to nekome zvučati kao floskula, ali nije: oni, ljudi koji su svakodnevno s nama u restoranu, ljudi koji s nama slave krštenja, rođendane i krizme, koji u nas izlaze subotom na druženje s prijateljicama i prijateljima, a nedjeljom na obiteljski objed, koji usput navrate pokupiti nešto za objed ili koji dovode partnere na poslovne ručkove k nama – ti su ljudi naš Michelin.

Preporukom smo bili jako sretni i vjerujemo da će nam opet pokucati na vrata našeg lapadskog lokala bez pogleda na more ili zidine, ali zvjezdica po mom mišljenju ipak često pripada nekoj drugoj vrsti restorana, s drugačijom filozofijom i mehanikom financiranja i poslovanja.

Koliko je za poslovanje restorana bitan TripAdvisor i ocjene?

- Za poslovanje restorana oduvijek je ključna usmena predaja, a TripAdvisor je samo to – moderan oblik usmene predaje.

O TripAdvisoru imam podijeljeno mišljenje – u jednu ruku uvelike olakšava poslovanje i ako radiš kako treba, možeš samom svojom kvalitetom svesti troškove marketinga na minimum. U drugu mi ruku jako smeta to što je netransparentan i što su mogućnosti manipulacije ogromne. Nerijetko se događa da restorani sami sebi pišu pozitivne recenzije ili pak da pišu loše komentare konkurenciji i tu onda pada u vodu cijeli koncept pomaganja drugim putnicima od kojega je TripAdvisor u startu krenuo.

U ovim uvjetima u praksi je to gotovo nemoguće implementirati, ali sustav kakav imaju Booking.com ili Airbnb (u kojem komentare mogu ostaviti jedino korisnici koji su provjereno i boravili u apartmanu ili hotelu) bio bi mnogo pošteniji.

Iza Pantarula stoji jedna jako dobro osmišljena, smislena priča.... jesu li i tvoje kuharice brendiranje restorana na jedan suptilniji način?

- Pojam brenda zna biti pogrešno shvaćen – brendiranje nije samo logo niti su to promotivni materijali koje dijelimo ni reklame koje plaćamo: brend je za male firme (u našem slučaju restoran) ama baš sve što radimo. Brendiranje je i kad Milan pođe po kruh u pekaru – kako će se nekome javiti, hoće li biti nasmijan ili bezobrazan (neće!), brendiranje je svaka interakcija konobara s gostom, brendiranje je svaki mail koji pošaljem ili telefonski razgovor koji odradim.

U tom smislu kuharica nije suptilno već otvoreno brendiranje – u njoj su jasno izrečene naše vrijednosti i principi i na svakoj se stranici ogleda naša filozofija poslovanja, ali prvotna joj namjera (kao ni kod onog odlaska u pekaru od maloprije) nije bilo brendiranje nego širenje jedne lijepe, pozitivne priče za koju vjerujemo da će imati odjeka i da će tu i tamo potaknuti ljude da provedu malo više vremena s onima koje vole.

Muž te je ishvalio na promociji - radila si kao crv na knjizi godinu i pol dana, a nisi, rekao je zanemarila ni biti mama, prevoditeljica, spisateljica, poslovni partner u Pantarulu .... kako ti uspjeva biti takvom super ženom? Imaš recept?

- Uz fleksibilno radno vrijeme koje krojiš sama, muža koji ne bježi od toga da kad ne radi bude tata i babe koje rado uskoče kad zaškripi, puno se toga može. Naša kći u rujnu kreće u vrtić pa smo sve ovo vrijeme dosad, kao i svi roditelji s malom djecom, sve svoje rasporede krojili po njenom ritmu. To je konkretno za rad na knjizi značilo puno tipkanja noću, a onih dana kad sam stilizirala i fotografirala (za to mi je trebalo dnevno svjetlo) mogla sam se osloniti na muža, svekrvu Zoru i svoju mamu (hvala babama!). Osim toga, bitno je sebi odrediti prioritete (ne više od dva ili tri – jer to onda više nisu prioriteti nego želje) i pobrinuti se za to da svaki dan učiniš nešto što će te približiti željenom cilju. Ne treba zato biti Superman ili Wonder Woman, treba samo malo organizacije.

"Osobna" knjige:

• Knjiga s dva izdanja: Pantarul doma (hrv) i Pantarul at Home (eng)
• 344 str, tvrdi uvez
• 110 recepata – prikladni za pripremu unaprijed
• Grafičko oblikovanje: Made Milićević
• Dizajn naslovnice: Ana Žaja Petrak
• Tekst, fotografije, styling: A.M.
• Stručni suradnik – Jadran Tutavac (chef kuhinje u Pantarulu)


L.Crnčević





KOMENTARI / Komentiraj
   
Članak još nema komentara. Napišite svoje mišljenje!




Filtriraj:                     
Sortiraj:         
INFOCENTAR  DUBROVNIKTV  DUCLUBBING   DUGASTRO  DUPROMO  DUBROVNIKTODAY






Iz teme

DubrovnikTV.net








Mali oglasi

PREDAJTE OGLAS   SVI OGLASI





Komentari


Kolumne







 

dubrovniktv.net


infocentar


durote


facebook  twitter  YouTube  YouTube
  
       

/ Registracija