VIJESTI
20.03.2017 u 09:04

INTERVJU: Nikolina Farčić, nova predsjednica Ceha ugostitelja i turističkih djelatnika

Uvijek postoji opasnost sagledavanja situacije iz osobnih, partikularnih interesa. Često se događaju incidenti i prekršaji koji, ponekad, ne mobiliziraju ostale da ih osude, nego da se ponašaju na isti način. To svakako moramo izbjegavati i biti kritični prema sebi kao i prema drugima. Svi problemi u svezi koncesija na javne površine nastali su zbog pojedinačnih rješavanja isto tako pojedinačnih interesa. Postojanje kriterija i odredbi mora bit ključno - kazala je, između ostaloga, Nikolina Farčić, novoizabrana predsjednica Ceha ugostitelja i turističkih djelatnika Obrtničke komore Dubrovačko-neretvanske županije. S kojim se problemima susreću, uvažava li se dovoljno realni sektor ili se samo iskorištava, na čemu treba poraditi u budućnosti. Pročitajte u nastavku.


komentara  0

Na izvanrednoj izbornoj Skupštini Ceha ugostitelja i turističkih djelatnika Dubrovačko neretvanske županije, pri Obrtničkoj komori, izabrani ste za predsjednicu s, za mnoge, iznenađujućom razlikom glasova. Jeste to očekivali? 

- Bila sam zamjenica g. Bitange i upoznata sam sa svim problemima. Njegovo će mi, kao i iskustvo drugih kolega, biti dragocjeno u funkcioniranju i ubuduće. Rijetko je koja pozicija "one man show", suradnja je bitan element. Glasovanjem mi je ukazano povjerenje, a povjerenje uvijek nosi odgovornost. Razumijem i nepovjerenje, ali nastojat ću biti dobra premosnica u drugoj polovici mandata, do sljedeće redovne skupštine. Zahvaljujem se g. Bitangi, koji je zbog osobnih razloga podnio ostavku, na dosadašnjem trudu i radu. Uvjerena sam da ćemo nastavkom dobre suradnje i komunikacije osnažiti strukovno povezivanje.

Koje su glavne smjernice budućeg rada?

- To je, kao što sam rekla, naglasak na strukovnom povezivanju u smislu postizanja boljih tržišnih uvjeta, (povoljnijih uvjeta kod zajedničkih dobavljača, u kartičnom poslovanju, komunikacijama s poslovnim bankama koje će financijski pratiti naša ulaganja i naše potrebe), izravno povezivanje s proizvođačima autohtonih hrvatskih proizvoda. Dosta je prostora za poboljšanje postojećih odnosa na tržištu kroz razmjenu i dobrih i loših iskustva na istome. Zajednički ćemo, na temelju dosadašnjeg iskustva, odabrati i najbolje partnere za marketing i oglašavanje. Funkcija koju sad obavljam, općenito naše članstvo u komori, zadani su zakonskom regulativom. Komora ne može biti servis samo jednoj, jer obuhvaća sve gospodarske djelatnosti, stoga nam je povezivanje u strukovnu Udrugu presudno. Tamo smo fokusirani samo na vlastitu djelatnost. Znate da su obrti u tom smislu, dio Obrtničke, a trgovačka društva dio Gospodarske komore, međutim, formalna registracija nije presudna i ne bi trebala dijeliti jednu djelatnost. Utoliko nam je strukovna Udruga zajednički nazivnik, kao što su izazovi i problemi s kojima se susrećemo. Ovom prilikom naglašavam primjer, snagu i važnost Društva vodiča, strukovne organizacije s 80 godina tradicije koje ujedno podržavam u borbi da zaštite vlastite interese.

Niz godina ste u ugostiteljstvu, ali ste i stalni stanovnik povijesne jezgre u kojoj se godinama gomila broj stolica i stolova, čime se smanjuju javne površine za ostale građane.

- Grad je dosegao odavno svoj maksimum. Sve koncesije su legalne, međutim nisam sigurna da je bilo legitimno dozvolit, a sada oduzimati prava. Nije dobar način poticati nered, a onda pozivati na red. Situacija s javnim površinama nije od jučer, generira se godinama. U kontekstu trogodišnjeg veta na nove zahtjeve za koncesijom javnih površina, lakše mi je nego prethodnicima. Stanje je zadano. Pri izradi Plana upravljanja javnim površinama, kao pri donošenju mnogih odluka, često se ne konzultiraju zainteresirane strane, ne sudjeluju u izradi. Ja i nekolicina kolega pozvani smo sudjelovat u istoj od strane Srđevaca, čiji je prijedlog i došao kao prijedlog na stol i nakon usuglašavanja bio izglasan. Međutim, da nije bilo te, još nekih osobnih komunikacija kolega ugostitelja s članovima Povjerenstva drugih političkih opcija, ne bismo bili formalno pozvani niti uključeni u izradu Plana, posredno ni u donošenje istoga. Bitno je poslušati argumente svih zainteresiranih strana, poglavito u duhu donošenja krovnog Plana upravljanja Gradom koji je kroz svoje radionice upravo uključio sve dionike.
Činjenica da stojim u Gradu i u realnom sam sektoru čini me dobrim sugovornikom na ovu temu. Potpuno sam svjesna i znam da sve odluke moraju uključivati širu sliku zajednice i uvažavati egzistenciju i suživot.

Kakvo je stanje s ugostiteljstvom u Županiji? 

- Osnovni problem je kratka sezona, posebno na otocima. U vrlo maloj jedinici vremena primorani ste ostvariti rezultate koji pokrivaju godinu, zatim povezanost, odnosno izoliranost. Inače su svi ostali problemi koji muče realni sektor i ovu djelatnost isti. Navesti ću primjer plaćanja u eurima, bitan za sve u turizmu. Već se dugo vremena govori o tome, komore moraju biti upornije, a pritisak se radi i preko osobnih komunikacija s predstavnicima u izvršnim tijelima. Ja dobro komuniciram sa Srđevcima, odnosno s g. Kristićem tako da nastojimo svim snagama dovesti do provociranja političke volje za jednu Vladinu uredbu koja bi olakšala poslovanje u realnom sektoru, ne samo ovoj djelatnosti. Moraju se dobiti suglasnosti porezne uprave i odobrenja svih drugih relevantnih službi, ali ništa nije neizvedivo uz političku volju i ljude spremne na suradnju i razumijevanju potrebe da se to riješi.

Koji su najveći problemi u suradnji Ceha i Grada?

- Problemi dostave, operativne zone i parkinga zajednički su i građanima, svim drugim djelatnostima u realnom sektoru, pa tako i Gradu. Zatim (ne)razumijevanje. Važno je razumjeti da u svakom poslovanju postoje poslovni planovi koje bitno remete brzoplete i neodgovorne odluke. Jedna od tih je zasigurno stopostotno povećanje najma javnih površina iz pozicije političke moći. Legitimno je donositi odluke, međutim one se moraju na vrijeme iskomunicirati da bi se promjene koje donose unijele u poslovne planove i što manje remetile funkcioniranje. Kad vam realni sektor, u ovom slučaju ugostiteljstvo, o čijim bitnim stvakama odlučujete samostalno i jednostrano, nije stranka u postupku i ne uvažavate njegovo mišljenje i sugestije, morate, barem, ostaviti prostora za prilagodbu novim uvjetima, a to je vrijeme.

Obavijest o nekoj odluci treba iskomunicirati godinu dana prije primjene te iste odluke. Isti je slučaj i sa cijenama drugih usluga, ulaznica i sl. u drugim sektorima. Ugovori se potpisuju najmanje godinu unaprijed. To možete samo ako imate strategiju razvoja i upravljanja, što do sad nije bio slučaj. Kad Grad planira, onda i mi možemo planirat, ovako je sve slučajno i hazardno, nadasve neposlovno. Drugi problem koji svi trebaju razumjeti i u kontekstu skoro stopostotnog povećanja PDV-a je da, uvijek kad nešto mijenjate u stopostotnom iznosu, to mora bitno utjecati na svakoga, ne možete to relativizirati ili opravdavati na način da se radi o djelatnosti koja to može podnijeti. Nijedno poslovanje ne može podnijeti stopostotne iznose i to skoro preko noći. Treba resetirati situaciju i zaštititi poslovanje. Bi li nekoga pogodilo da mu stopostotno smanje plaću? Dakle, svako mijenjanje u stopostotnom iznosu nije podnošljvo, treba biti postupno i s nekim ciljem i vizijom boljim od pukog punjenja proračuna, što gradskog, što državnog.

Velika hajka na ugostitelje se digla zbog povećanja cijena nakon povećanja PDV - a, te se postavilo pitanje je li poskupljenje bilo nužno?

- Povećanje PDV - a je zadana zakonska situacija kojoj se ta djelatnost prilogođava zbog gore navedenih razloga. Vlada je legalno povećala PDV i, po tko zna koji put, rješavanje situacije s proračunom stavila na leđa realnom sektoru koji ga ionako nosi. Legitimno je da se djelatnost ponaša u skladu sa zakonskim okvirima koji joj omogućavaju da se prilagodi zadanoj situaciji i povećanjem cijena. Te optužbe o prebacivanju tereta na krajnjeg potrošača su jednostrane i pokazuju nerazumijevanje cjelokupne situacije. Mediji često imaju senzacionalističke naslove, a i opći negativan stav prema poduzetnišvu i djelatnosti ne pomaže u cijeloj priči.

Nadam se senzacionalističkim naslovima i kad Grad, odnosno Čistoća, prebace trošak od 25 milijuna kuna za odvoz smeća, nastao isključivo njihovim nečinjenjem i lošim planiranjem i upravljanjem, na krajnje potrošače, građane, fizičke i pravne osobe, a uvjerena sam da će veći teret podnijeti upravo pravne osobe i realni sektor. Ne treba očekivati povećane račune do izbora, ali od 1.6. moramo bit spremni na sve. Niti smo izgenerirali vanjski dug ove države, nitko od građana, niti smo odgovorni za situaciju s (ne)gospodarenjem otpadom. Svi uredno plaćamo račune unutar kojih postoje stavke s akumuliranim sredstvima za rješavanje problema.

Trebalo je samo raditi svoj posao. Poražavajuće je kako ne razumijemo da nam je i pročistač, ako ga i naprave, propala investicija sve dok ne riješimo Grabovicu, koja se ne rješava samo 25 milijunskim odvozom. Svaki komunalni problem Grada je i naš problem. Suradnja i komunikacija Grada i naše djelatnosti, kao i ostalih, je bitna, presudna. Mora biti bolja.

Koliko ste u cehu jedinstveni u načinu sagledavanja problema i njihovih rješavanja?

- Uvijek postoji opasnost sagledavanja situacije iz osobnih, partikularnih interesa. Često se događaju incidenti i prekršaji koji, ponekad, ne mobiliziraju ostale da ih osude, nego da se ponašaju na isti način. To svakako moramo izbjegavati i biti kritični prema sebi kao i prema drugima.

Svi problemi u svezi koncesija na javne površine nastali su zbog pojedinačnih rješavanja isto tako pojedinačnih interesa. Postojanje kriterija i odredbi mora bit ključno. To je pokušao napravit Plan upravljanja javnim površinama. Ne možemo ovisiti o tome tko dolazi na vlast, imati vremenski kratke ugovore koji ne prate i ne poštuju poslovne planove. Neprihvatljivo je kako Grad olako pristaje na koncesije duge 40 godina, strancima, na rasprodaju posljednjeg prostora, strancima, a vlastitim sugrađanima limitira koncesije na 3 godine. Koncesiju za žičaru ne naplaćuje godinama, a javnu površinu naplaćuje cijelu godinu, i u vrijeme kad su objekti zatvoreni. Važni su kriteriji.

Svaki zahtjev koji udovoljava uvjetima i kriterijima treba biti pozitivno riješen bez poznanstava i intervencija. Zahtjev bi trebao nositi broj, a ne imena osoba i objekata. Transparentnost i nepristanost učinit će irelevantnim tko je gradonačelnik, koja je stranka na vlasti. U donošenju odluka treba imati partnerski pristup i uskladiti stavove. Ne dozvoljavam da je to iluzija i utopija, već proces. U njemu svi moramo sudjelovat i doprinosit, a način na koji se dolazi do ciljeva je iznimno važan.


Lidija CRNČEVIĆ





KOMENTARI / Komentiraj
   
Članak još nema komentara. Napišite svoje mišljenje!




Filtriraj:                     
Sortiraj:         
INFOCENTAR  DUBROVNIKTV  DUCLUBBING   DUGASTRO  DUPROMO  DUBROVNIKTODAY






Iz teme
Lozica
VIJESTI
0      25|04|17 u 18:12
Privremena regulacija prometa u Lozici
grabovica 23
VIJESTI
0      25|04|17 u 17:05
Grabovica postaje sportsko-rekreacijski park?
restauratori kolaž
VIJESTI
0      25|04|17 u 12:52
Dan otvorenih vrata: iskustva restauratora kao životni putokaz
granica naslovna
VIJESTI
0      25|04|17 u 11:08
Tri pokušaja ilegalnog prelaska granice
VIJESTI
0      25|04|17 u 10:56
Libertas na novoj adresi u Komolcu

DubrovnikTV.net








Mali oglasi

PREDAJTE OGLAS   SVI OGLASI





Komentari


Kolumne







 

dubrovniktv.net


infocentar


durote


facebook  twitter  YouTube  YouTube
  
       

/ Registracija