PUT OKO SVIJETA
04.02.2017 u 12:09

FOTO: Igor Legaz na proputovanju kroz Gruziju, Azarbajdžan i Armeniju

Igor Legaz osim što je vrlo aktivan u zaštiti pomorskog dobra, često nas iznenadi svojim putovanjima u egzotične zemlje, koje baš i nisu popularne turističke destinacije. U siječnju ove godine Igor je dva tjedna proveo u zemljama Zakavkazja: u Gruziji,  Azerbajdžanu i Armeniji. Posjetio je Tiblisi, Baku i Erevan.

Napisao: Igor Legaz

komentara  0

Sve tri nabrojene države Zakavkazja imaju posebno pismo i jezike različite od svih ostalih. Doduše, Azeri govore nešto kao nalik turskom, ali meni to ne pomaže. Međutim, moje odlično poznavanje ruskog jezika bilo mi je od velike koristi, jer u tim zemljama govore isključivo domicilni jezik i ruski. Viza mi je trebala samo za Azerbajdžan, a izvadio sam je na Ilidži (BiH). Azeri su, po običaju, zakomplicirali postupak, ali sam vizu ipak na kraju dobio. Za Sakartvelo, kako Gruziju zovu njezini stanovnici i za Armeniju, viza mi nije bila potrebna.

BUDIMPEŠTA

Nigdje na svijetu, neka rijeka nije tako impresivno premoštena, kao Dunav u Budimpešti. Uvijek me privlačilo šetati se uz njene obale u ovom veličanstvenom velegradu, popeti se na Budim do Budimskog dvorca gdje se nalazi Mađarska nacionalna galerija, Muzej povijesti Budimpešte, te se pruža pogled preko Dunava na povijesno središte Budimpešte.

Budimski dvorac s okolicom, obala Dunava, Andraševa avenija (Andrássy út) s Trgom heroja (Hősök tere) i Milenijska podzemna željeznica (najstarija u Europi) UNESCO-va su svjetska baština u Budimpešti. Kad je popustila studen popeo sam se gore preko najprometnijeg mosta Erzsebet híd.

Na lijevoj obali Dunava u Pešti prošetao sam Ulicom Váci (na mađarskom Váci utca). To je glavna pješačka zona te ujedno i jedna od najpoznatijih ulica u Budimpešti duga oko 500 metara i prepuna restorana, kavana i suvenirnica, gdje se nalazi i moj omiljeni Pointer pub.

U Budimpešti sam proveo cijeli dan, čekajući na let za Kutaisi u Gruziji.

GRUZIJA

Jedva sam dočeka doći u Gruziju, toliko toga treba vidjeti u Tiblisiju. Tamo sam jeo sve što su mi ponudili, jer njihova je prehrana očito vrlo zdrava, puno Gruzijaca živi čak do 100 godina. Ako je dobro njima, dobro će bit i meni. Gruzijsko "žuto-smeđe" vino ima posebnu boju i okus i to zato što oni ne odstranjuju drop nakon prešanja bijelog grožđa, pa  im je boja  "bijelog" vina poput boje piva.

Kad sam stigao granična službenica mi je, neposredno nakon otiska ulaznog pečata u pasoš, poklonila gruzijsko suho crveno vino. Od Kutaisija do Tbilisija autobus je vozio četiri sata. Idealno za razgledanje krajolika.  Na nekim fotografijama se vidi Kavkaz u pozadini.

Stigao sam u Tbilisi i odmah idem u razgledavanje grada. Kad je u Zagrebu 8:45, ovdje je 11:45. Njihova valuta su Lari, a 28 Lari je 10 eura. Iskoristio sam lijepi dan o žičarom posjetio Mtatsmindu, brdo poviše Tiblisija.
Tbilisi (Tiflis) "vrvi" brdima i brežuljcima, pa da dinamika uzbrdica, skala i litica, uspinjača i žičara, omogućuje izmjene uglova snimanja, pa dobivam dojam, kao da se svaki put nalazim u nekom drugom mjestu.

Mtkvari (Kura) je najdulja zakavkaska rijeka. Izvire u Turskoj (nekoć armenski entitet) i teče prema istoku, prvo kroz Sakartvelo (Gruziju), a potom kroz Azerbaidžan i južno od Bakua ulijeva se u Kaspijsko more (jezero). Tbilisi leži na rijeci Mtkvari, a Gruzijci su 2012. napravili spektakularnu žičaru (6 kabina) od gradskog parka (lijeva obala Mtkvari) do ostataka srednjovjekovnog grada (na brdu s desne strane Mtkvari). Većinu fotografija snimio sam kroz prozorčić od kabine žičare, odnosno sa ostataka kula i bedema starog Tbilisija. Cijena vožnje žičarom, u jednom smjeru, je 1 lari (1 € = 2.80 lari).

Brdo, na kojemu se nalazi  TV toranj i veliki park,  zove se Mtatsminda i do vrha se može uspinjačom (vidi se na nekim fotografijama). Cijena vožnje uspinjačom, u jednom smjeru, je 2 lari. Tbilisi je slikovit  grad, fascinirajuće ljepote. Ima metro, ali nema tramvaja, ni meni omiljenog trolejbusa.

U Tiblisiju sam bio dva dana, a potom vlakom otputovao za Baku. Cijena ležaja u vagonu, na liniji Tbilisi - Baku je svega 46 lari. Vlak je u 14:55 krenuo iz Tbilisija u Baku sam stigao sutradan u 7 i 20. U Tiblisi sam se opet vratio na povratku.

AZERBAJDŽAN

8. siječnja, rano jutros sam doputovao u Baku (Azerbajdžan). Vožnja vlakom je bila ugodna. Dočekala me magla, ali imao sam dovoljno vremena za obići ovaj čarobni grad u nekoliko dana i po lijepom vremenu i po danu i po noći.

Baku je poznat po odlično očuvanim srednjovjekovnim bedemima i kulama. Kada sam ga obilazio, učinilo mi se kao da se obistinjuje jedna od bajki iz "1001 noći". Dodatno, njegov položaj na obali Kaspijskog mora, brojni parkovi, moderno uređen "downtown", obogaćuju osjećaj ugodnosti svakom namjerniku.

Kaspijsko jezero je najveće jezero na Zemlji s površinom od 371 800 km2. Slano je i zapravo je zatvoreno more, koje okružuju razne države Rusija, Iran, Azerbajdžan, Turkmenistan i Kazahstan, ali samo Azerbajdžan ima velegrad na obali.

Baku je fantastično osvijetljen, a osobit je ugođaj  noću ga promatrati s morske strane. Obišao dva UNESCO dragulja.Maiden Tower (İçərişəhər) je prastara kula. Smatra se da je prvotno bila izgrađena kao zoroasterski hram, a da je u 12. st. dograđena. S kule se pruža pogled na Baku i na Kaspijsko more.

Shirvanshah Palace (Şirvanşahlar Sarayı) je dvorac šahova iz dinastije Shirvan i nalazi se u Inner City (İçərişəhər).

U Baku sam spazio i trajekt "Barkarar", izgrađen u brodogradilištu "Uljanik" u  Puli, kojeg je dubrovački kapetan Pero Miličić preko Volge, doveo do luke Turkmenbashi, na istočnoj obali Kaspijskog mora. Taj trajekt plovi na liniji Turkmenbashi (Turkmenistan) - Baku (Azerbaidžan).

ARMENIJA

17. siječnja stigao sam u glavni grad Armenije Erevan. Grad je osnovan 782. pr. Kr. na rijeci Hrazdanu na zapadu zemlje, na istočnoj strani podnožja planine Ararat. Grad ima vrlo turbulentnu povijest punu raznih bitaka, paleža i potresa. Nakon skoro tri tisućljeća postojanja, ovaj grad postao je glavni grad Armenije nakon Prvog svjetskog rata i armenskog genocida.

U pozadini  (u Turskoj) vidi se Ararat, visok  5165 m. Također u pozadini (Turska), lijevo, vidi se Mali Ararat,  visok 3886 m. Snimljeno iz armenskog mjesta Goght.

Manastir Geghard, osnovan je u 4. stoljeću, djelomično je i uklesan u brdo na kojem se nalazi. Zaštićen je UNESCOV spomenik kulture, a poznat je po brojnim kršćanskim relikvijama, među kojima je najpoznatije je koplje kojim je Isus navodno bio proboden na križu.

Helenistički hram Garni izgrađen je 76 godine poslije Krista, jedini je ovakav hram u Armeniji. Posvećen je perzijskoj božici svjetlosti Mitri.

Iz Armenije sam se ponovo vratio u Gruziju, gdje sam još neko vrijeme proveo u Tiblisiju, a onda nevoljko krenuo prema Budimpešti i Europi.

KOMENTARI / Komentiraj

Članak još nema komentara. Napišite svoje mišljenje!