17.12.2016 u 17:18

PUTOPIS: Prilika čini putnika - Bruxelles, Kopenhagen, Rotterdam...

Odavno je u narodu poznata izreka ''prilika čini lopova''; u mom je slučaju ona nešto izmijenjena pa umjesto lopova - prilika čini putnika. Zahvaljujući programu Europske komisije za zapošljavanje mladih osoba koji je prepoznao bezbrojne kvalitete moje divne prijateljice Marijane, i ja sam se našla u glavnom gradu Belgije i administrativnom središtu Europe, u Bruxellesu.

Napisala: Iris Vuletić

komentara  0

Budući da mi je smještaj bio osiguran i besplatan, odlučila sam se na malo duži boravak koristeći Bruxelles kao polaznu točku za daljnja istraživanja sjevera.

Avionska karta iz Zagreba bila je poprilično povoljna; povratna karta sa prtljagom izašla me jedva 800 kuna, a kupljena je nekih mjesec dana prije planiranog polaska. Nakon ugodnog leta u trajanju od 2 sata, našla sam se na potpuno nepoznatom terenu. Kao i uvijek kada putujem, istražila sam hrpu stvari koje bih htjela vidjeti i obići, ali zapravo sam jako malo znala o tom gradu, njegovoj povijesti i ostalim zanimljivostima. Za slučaj da ste neupućeni kao što sam i ja bila, podijelit ću s vama neke najbitnije crtice o samom gradu.

Bruxelles for dummies

Bruxelles je glavni grad Belgije, brojem stanovnika tek nešto veći od Zagreba, ali neopisivo različit od njega u apsolutno svakom pogledu. Prva stvar koju sam primijetila kad sam stigla jest da ste okruženi neprestanim žamorom svih mogućih jezika. Budući da je grad dvojezično područje (govori se francuski koji je zastupljeniji te nizozemski/flamanski) sve ulice, trgovi, znakovi i slično napisani su na oba jezika, ali osim toga, na ulicama se neprestano govore španjolski, talijanski, njemački, engleski, razni afrički jezici kojima pričaju brojni doseljenici iz bivših belgijskih kolonija te arapski koji je sve više i više zastupljen. Bruxelles je administrativno sjedište Europske Unije i NATO-a; u njemu živi, ali i kroz njega na dnevnoj bazi prolazi užasno velik broj zaposlenika tih institucija pa se na njihovim ulicama čuje i pokoji Hrvat. Iz svih ovih razloga, Bruxelles je izuzetno tolerantan i zanimljiv grad koji živi i uvažava mnoštvo jezika, kultura i običaja pa ne čudi činjenica da je na karti multikulturalnih gradova čak na drugom mjestu; iza Dubaija, ali ispred New Yorka!

Ljudi su poprilično otvoreni i ljubazni, ali pomalo je iznenađujuće da se izvan centra odnosno izvan turističke mašinerije grada često nailazi na ljude koji govore isključivo francuskim jezikom. Meni to nije predstavljalo posebnu prepreku jer ga razumijem i znam poneku rečenicu zahvaljujući 4 godine učenja u srednjoj školi ( i nije za neku pohvalu, ali sasvim dovoljno za pronalaženje smjera, određene građevine i sl.).

Prvi dan prijavila sam se na besplatnu pješačku turu gradom. Našli smo se s vodičem na glavnom gradskom trgu i krenuli vijugati ulicama prepunim suvenirnica, prodavaonica slavnih belgijskih vafla i još slavnijih čokolada. Topli mirisi šećera koji se šire čitavim gradom su teško odoljivi i većina ljudi, uključujući mene, čitavo vrijeme razmišlja što sljedeće pojesti. I've died and gone to heaven promislila sam kad sam prvi put kročila u čokolateriju... Bruxelles je mjesto gdje čokolada postaje umjetnost.

Dok jedem svoj mirisni vafel, promatram izloge suvenirnica i zaključujem da je situacija ista kao kod nas, a možda čak i gora. Manneken Pis promatra me sa svih strana, sa neukusnih otvarača za boce, magneta, ružnih razglednica, šalova, kapa... njegov lik pojavljuje se na vrećicama južnokorejskih turista i prati me posvuda. Pomalo tužna sudbina skulpture dječaka bogate povijesti.

Osim slastica, Belgijci su poznati po morskim specijalitetima pa sam se više puta počastila prefinim mušulama i prstacima koji kod njih nisu zaštićeni i jedu se u velikim količinama. Pommes frites je zapravo izvorni belgijski proizvod i ako kojim slučajem naručite french fries, smrtno ćete ih uvrijediti, a možda vas čak i odbiju poslužiti. Od svih izvoznih proizvoda, najpoznatiji su naravno po pivi pa i nije čudno da će jedan od gradskih simbola, zgrada burze kroz narednih nekoliko godina biti prenamijenjena u Hram pive. Iako nisam veliki ljubitelj tog pića, shvatila sam degustaciju svojom svetom dužnosti, a moje poslanje bilo je pronaći bar jednu koja će mi se svidjeti. Na moje ogromno iznenađenje, postala sam prava pivopija.

Sami centar grada jako je konfuzan i prvih nekoliko dana sam se jedva snalazila; sve ulice su kao labirint, a gdje god kreneš završiš na sasvim suprotnoj strani pa sam na većinu must see stvari zapravo slučajno nabasala. Budući da je vrijeme adventa, grad je prepun kućica, štandova, osvijetljen je kao Las Vegas i prepun ljudi. U rijekama ljudi koji se slijevaju ističu se jedino naoružani vojnici koji bi običnom puku trebali ulijevati sigurnost, ali bojim se da su kod mene postigli kontraefekt. Osjećala sam se kao u nekom filmu ili bizarnom paralelnom svemiru u kojem je normalno da majka vodi dijete u vrtić, a pored njih se prešetava vojnik u maskirnoj odori sa automatskom puškom na prsima. U čitavom gradu je oglašena žuta uzbuna, još od ožujka kad se zbio teroristički napad na dvije lokacije pri čemu je poginulo 38 osoba. Vojnici su na ulazima u svaku podzemnu stanicu, trgovački centar, na svim adventskim lokacijama, ali grad ipak živi i dalje, nije paraliziran strahom.

Bruxelles je i grad tržnica, svaki dan u jednom kvartu odvija se nešto, od vintage do hand made buvljaka do onih tipa zagrebačkog Hrelića na kojima možeš kupit super vrijedne predmete, ali i  probušeni lonac.

Ukupan dojam grada i više je nego pozitivan, ljudi su užurbani, ali opet djeluju ispunjeno i veselo, živi se nekim ubrzanim ritmom, jede se i pije zaista fino, a ne preskupo. Grad je odlično prometno organiziran (osim za vrijeme summita i ostalih političkih skupova), arhitektura izuzetno zanimljiva i nama naviknutima na bijeli kamen posve nova, zgrade u Art Nouveau stilu pozivaju na fotkanje na svakom koraku. Likovi iz stripova i animiranih filmova poput TinTin-a, Štrumfova, Lucky Luke-a i brojnih drugih promatraju te sa fasada po doslovce cijelom gradu. Nisam bila upoznata sa činjenicom da je strip toliko zastupljen u Belgiji te da se po čitanju istih Belgijci nalaze čak ispred Japanaca.

Sljedeća postaja bila je glavni grad Danske, Kopenhagen. Grad bogate lučke povijesti, Hansa Christiana Andersena, Sørena Kierkegaarda i prije svega grad najsretnijih ljudi na svijetu. Najsretnija nacija na svijetu, kako ih već neko vrijeme nazivaju mediji diljem svijeta, laskavu titulu uvelike ima zahvaliti činjenici da većina stanovništva, što je općenito karakteristika skandinavskih zemalja (koje sve kotiraju visoko na listi sreće), živi u ekonomskom blagostanju, uparenom s činjenicom da se država itekako brine za potrebe svojih stanovnika.

Ta energija zaista se osjeća posvuda, ljudi se smješkaju putem naizgled ničim izazvani, prilaze da ti pomognu ako primijete da si se izgubio ili ne možeš pronaći određeni proizvod na policama dućana. Grad sam po sebi nije posebno spektakularan, zapravo je jako mal za jedan glavni grad. U njemu živi tek nešto više od pola milijuna stanovnika, nema pretjeranih gužvi i sve se može obaviti pješice. U tri dana koliko sam provela tamo, uspjela sam zaći u svaki kutak, vidjeti slavnu Malu Sirenu na ulazu u luku, uživati u nekoliko muzeja, jesti fina danska peciva i pri tom se osjećati bar nakratko dijelom te pozitive i duha koji se ocrtavaju posvuda.

Nakon povratka u Bruxelles, odlučila sam posjetiti još Gent i Brugge koji su od glavnog grada udaljeni tek pola, odnosno sat vremena vlakom. Oba grada su jednostavno predivna; sa svojom srednjovjekovnom arhitekturom, brojnim crkavama i tornjevima, kanalima i božićnim sajmovima...

Iako zaista impresivan, Gent na mene nije ostavio jednak dojam kao Brugge u kojeg sam se zaljubila još davnih dana putem slika i nakon gledanja filma ''In Brugge''. Grad je ispunio sva moja očekivanja i više; ulice, kuće i kanali ukrašeni su lampicama i sve je nekako bajkovito. Atmosfera je topla iako je vani hladno, gradski trgovi puni su ljudi, glazbe i mirisa.

Posljednja postaja mojih sjevernjačkih osvajanja bila je Rotterdam. Budući da sam lani već posjetila Amsterdam, odlučila sam se posjetiti nekada najveću svjetsku luku. Grad je doživio brojna stradanja u II. Svjetskom ratu, a Nizozemci su se za razliku od svih ostalih gradova pogođenih takvim razaranjima odlučili ne obnavljati ga iz temelja, već ga napraviti modernim središtem zemlje - pa se tako umjesto kućica na kanalima iznad tradicionalnih brodova uzdižu visoki neboderi i moderna arhitektura. Grad je izrazito zanimljiv, kombinira se staro i novo, ljudi su opušteniji nego recimo u Amsterdamu, atmosfera je manje konzumeristička i sve je nekako prirodnije. U gradu ima jako velik broj mladih ljudi, urbane umjetnosti, muzeja... svih mogućih restorana, biciklista i pozitivne energije. U svakom slučaju, vrijedan posjeta kao i svi drugi gradovi koje sam istražila u dva tjedna skitanja.

Nakon propješačenih silnih kilometara, brojnih znamenitosti, odlične hrane i još bolje pive moram priznati da mi je na kraju ipak zafalio moj topli krevet pa se puna dojmova i kufera ispunjenog belgijskim čokoladama vraćam doma sa osmijehom na licu i već počinjem razmišljati gdje će me cipelice lutalice sljedeće odvesti.

KOMENTARI / Komentiraj

Članak još nema komentara. Napišite svoje mišljenje!

Filtriraj:

PUTOPIS: IMPRESIJE Mara Konjevoda s putovanja po Južnoj Americi
putopis atena naslovna
1      14|01|17 u 08:04
PUTOPIS IZ ATENE: Grci su isti k'o i mi, "kise" cijeli dan po kafićima....
zurich naslovna
0      07|01|17 u 11:15
PUTOPIS: Novogodišnje odluke u Švicarskoj
maja bali naslovna
0      24|12|16 u 09:27
PUTOPIS: Bali me oduševio ljepotom prirode i opuštenošću svojih stanovnka