PUT OKO SVIJETA
12.11.2016 u 10:49

PUTOPIS: Slavonijo naša, lijepa li si...i tužna li si...

Sve nam je bilo super...komentar jedne članice naše družine najbolje opisuje doživljaj na putovanju Slavonijom, iako je u toj riječi niz izmiješanih osjećaja, od tuge koja pritiska slavonsku ravnicu, do ganutljivosti ljubaznošću naših domaćina, osjećaja njihove skromnosti, ali i truda kojega ulažu da bi sebi stvorili budućnost na tim prostorima. Zašto baš Slavonija, a i malo Baranje?

Napisala: Jelka Tepšić/ foto: Barbara Ogresta i Mihaela Tepšić

komentara  0

Zbog domoljublja, ljepote krajolika, sjajnih vina i još bolje hrane, pa i neke "lude potrebe" da barem malo pomognemo gospodarstvu ovog dijela zemlje. Po dolasku u Slavoniju, postajete svjesni pritajene tuge koja kao da pritišće svu tu ravnicu. Jesenje boje upotpunjuju takav dojam. Fasciniralo me noćno nebo, vidljivo je bezbroj zvijezda, nema svjetlosnog zagađenja, pa je i jasnije zašto je iz tog kraja prvi kalendar – prehistorijski Orion. Puno je toga u Slavoniji neočekivanog i tako različitog – od privatne obnove jednog kulturno-historijskog spomenika kao javnog dobra, do fascinantnog muzeja u Vučedolu i vrhunski rekonstruiranog muzeja Eltz u Vukovaru. Priuštite sebi ovakav izlet,  oćutite golemu gostoljubivost kojom vas obasipaju dragi ljudi.

Odavno zamišljeni izlet realizirali smo prošlog tjedna, družina od pet parova, prijatelja i dvije kćerke, krenula je u konvoju iz Zagreba prema istoku, najravnijoj hrvatskoj regiji, ponosnoj i ranjenoj Slavoniji. Željeli smo se pokloniti vukovarskoj žrtvi, ali i bolje upoznati kraj o kojemu puno znamo, ali ga ne poznamo. Za većinu nas bio je ovo prvi posjet ovom dijelu zemlje.

Kraljevski veličanstveno dočekalo nas je Đakovo, s impozantnom romaničkom katedralom, sagrađenom na inicijativu Josipa Jurja Strossmayera u 19. st , smještenom u samom središtu grada. Građevina fascinira veličinom, ali i freskama koje rese unutarnje zidove.

Obišli smo i ergelu lipicanaca, kraljevskih životinja, koja je utemeljena 1506. godine, što je svrstava među najstarije ergele u Europi i govori o dugoj tradiciji uzgoja konja na tom području. Konji lipicanske pasmine na Ergeli se počinju uzgajati početkom 19. stoljeća, a zbog posjete engleske kraljice Elzabete II, poznate ljubiteljice ovih plemenitih životinja, u Đakovu je 1972. čak asfaltirana i pristupna cesta koja vodi do ergele. Pametnih očiju, isklesanih trupova, mladi smeđi i crni konji tijekom godina postaju sivi, na kraju bijeli... maženi su i paženi. Ergelu je najbolje obići u proljeće, kad je više konja vani, svjedočili smo  vježbi jednoprega u obnovljenoj jahaonici. Hrabriji su ih pomilovali, slikali se...

Najstarije europsko naselje Vinkovci dočekalo nas je zagrljajem Bosuta, rijeke koja, kažu, dopodne teče na jednu stranu, a popodne na drugu i ponekad je tako mirna da se i malim vjetrom voda pokrene u jednom ili drugom smjeru. Kuća Ivana Kozarca očarala nas je promišljenom obnovom, vrhunskom prezentacijom baštine, posebno nesebičnom gestom vlasnika, inače bogatih trgovaca, koji su je u potpunosti obnovili – doslovce od temelja, te stavili na raspolaganje za opće dobro. Nevjerojatan je ponos kojim prof. povijesti Ivica Šandrk (naš vodič op.a.) priča o povijesti svog grada, onog u kojemu su rođena čak dva rimska cara, a ogromna zbirka nakita na restauraciji mora naći svoj adekvatan dom.

Potom Vukovar.... Ivica kaže, sve je bilo smišljeno i planirano. Osim Trpinjske ceste na kojoj je uništeno mnoštvo agresorskih tenkova i oklopnjaka. Hrabrošću i domišljatošću hrvatskih branitelja. Dojmljeni interpretacijom i prezentacijom u Memorijanom centru, upalili smo svijeću, pomolili se i uputili prema bolnici. Bez riječi. Na takvim mjestima, a bilo ih je poprilično, riječi gube smisao. Pogotovo kada u svome društvu imate branitelje, među kojima je i jedan koji zna iz osobnog iskustva što je Morinj.

Bolnica. Kraći video podsjeća na strahote  '91., stalna granatiranja, žrtve koje su poginule tražeći svježi zrak i svjetlo. Atomsko sklonište i glas Glavaševića, rekonstrukcija  sobe za rodilje i bebe, soba u hodnicima gdje su ležali ranjenici, operacijski prostor bez struje i vode, rupa od „krmače“ koja je probila pet betonskih ploča i završila u krilu ranjeniku, ne eksplodirajući, imena poignulih i ranjenih na zidu. Potresno, suze nitko ne zadržava...

Slijedi Ovčara. Spirala smrti, fotografije žrtava, predmeti i slike pronađeni kod posmrtnih ostataka...Dva kilometra dalje stratište i golubica na spomeniku, kao simbol opstojnosti... Ivica kaže kako su ukrali krunice koje su postavljali članovi obitelji, da bi se nakon toga tamo našle tisuće krunica i brojne kamene ploče s posvetama. Hladan vjetar i tuga pregolema. Strašno je što čovjek čovjeku može napraviti. Mislili su da će se kosti izmiješati s kostima mrtve stoke iz kombinata koje su pokapali u obližnjem grmlju, ponavlja Ivica. I kaže kako to mjesto nije slučajno odabrano.

Groblje impozantno, tisuće grobnica i svijeća, Bože, koliko mladih ljudi, bijeli križevi i najstarijoj žrtvi od 104 godine i najmlađoj, od tek šest mjeseci. Svijeća i molitva. Tišina.

Vodotoranj je, među ostalim, bio dom prestižnog restorana u kojem je znao objedovati i Tito sam, Vukovarci će ga obnoviti kao turističku atrakciju u spomen na ratna razaranja. Gotovo sve i jest obnovljeno, suživot kompliciran i bremenit. Dvojezičnost, ćirilica, sretati ljude za koje znaš da su u ratu bili na drugoj strani.

Dvorac Eltz nas je također oduševio, zdanje koje pamtimo kao ruševinu, zasjalo je vrhunskom obnovom eksterijera, ali i interijera u kojemu je smješten Gradski muzej Vukovara s domišljatim dizajnerskim rješenjima u postavu, i Dubrovčanina Pera Mrnarevića. Mogli bi se sati provesti u muzeju, no krećemo dalje, stanka u trgovini Borovo, koja gradi budućnost kroz vlastitu proizvodnju. Poštovanja vrijedno!

Poslijepodne posvećeno prahistoriji i muzej u Vučedolu, kustosica Marija izvrsna – jasno i zanimljivo, a sve fascinantno - od arhitekture  do nalaza, rekonstrukcije vučedolske kuće, odjeće i obuće, alata, kalendara i zviježđa, šamanizma.. skoro dva sata kroz 19 soba. Svjetski, nismo im ni do koljena u prezentaciji baštine. Zaista.

Večer u Iloku. Uzgoj vinove loze datira još iz rimskog doba, a u vrijeme srpske okupacije od tisuća litara vina koje obožava engleska kraljevska obitelj - ispečena je rakija. Traminac je sjajan, zlatnožut, aromatičan. Podrumi pod zemljom su obnovljeni, načinjene su nove bačve, umjesto onih koje su agresori pustili da se isuše. Arhiva sačuvana angažmanom i hrabrošću jednog čovjeka. Zabavili smo se, hrana i vino izvrsni, smještaj odličan.

Ujutro brzi obilazak starog dijela Iloka, crkva sv.Ivana Kapistrana u kojoj je don Marko sagradio zid na ulazu i zaprijetio srpskoj agresorskoj vojsci da ne napadaju crkvu sveca koji je pred Turcima obranio Beograd.  Na sreću i nisu, Ilok nije bio previše uništen, dvorac je čitav, ostaci zidina - Dubrovnik sjevera, kažu naši domaćini. Preko Dunava – Bačka palanka. I nije neki pogled.

Dio posljednjeg dana provodimo u Baranji, vinarija Gerstmajer i naš domaćin Miha, probali smo više različitih vina, od onih starijih pa sve do mladih iz 2016. Sva su odlična, ali nas je najviše oduševio domaćin. Priča o ratnim vremenima ne može se izbjeći. Otac je ostao na imanju, Miha se ljuti što ga tadašnji prijatelji  Srbi nisu upozorili što se sprema, a znali su - kaže. Udaljeni smo od mađarske granice jako malo, zapravo smo na tromeđi, blizu je Vojvodina. Završavamo objedom  u vinariji Josić, kušamo neka od vina, pogustalo nas je crno, kupaža četiriju sorti. Osjeti se vanilija. U Baranji je prava jesen, kišna, raznobojna.. Putujemo prema Zagrebu, pa prema jugu. Opet ćemo doći.

Zbog svih onih razloga zbog kojih smo išli i ovaj put, poći ćemo opet. I iz razloga više. Jer Slavonija to mirita.

S nadom, da će se ostvariti želja našega vodiča koji je slikovito rekao:

Nemojte davat čovjeku ribu na poklon, nego ga naučite da sam riba i sebe prehranjuje!

Valjda će jednoga dana, biti tako!

KOMENTARI / Komentiraj

Članak još nema komentara. Napišite svoje mišljenje!