U PROLAZU S LUKOM BRAILOM
19.04.2016 u 09:19

PONOVNO TAJNI UGOVORI: Gruški terminal s X nepoznanica

U dugoročni posao izgradnje i korištenja novog Putničkog terminala Gruž (PTG) ulazi se bez prihvaćenih strategija i planova o razvoju sveukupnog dubrovačkog turizma, osobito kruzerskog koji će u iduća četiri desetljeća odgovarati potrebama Grada Dubrovnika i njegovih stanovnika Obavještavanje javnosti na čijem se području kani graditi PTG obavijeno je tajnovitošću i mnoštvom pitanja na koja i dalje nema odgovora. Je li, među ostalim, točno da će Lučka uprava Dubrovnik davanjem koncesije stranim ulagačima ostajati bez dosadašnjeg dijela svog godišnjeg prihoda od oko 150.000 eura, kako će Grad Dubrovnik 'otkupiti' Autobusni kolodvor, koje su obveze Grada Dubrovnika u odnosu na postojeću i buduću komunalnu infrastrukturu u Gružu, koje i kakve su obveze RH i državnih poduzeća u projektu PTG-a…

Napisao: Luko BRAILO


komentara  7

Kad je riječ o izgradnji novog Putničkog terminala Gruž (PTG), osim uobičajenih PR-ovskih priopćenja koja se tim povodom pretežito 'štancaju' u gradskoj upravi, malo je toga konkretnog poznato u vezi s tim megaprojektom ovdašnjoj i široj javnosti. Znano je, primjerice, kako će se budući PTG sastojati od tri cjeline: terminala za brodove na kružnim putovanjima, trgovačkog centra s garažom od 520 mjesta te međunarodnog autobusnog kolodvora. Prvi radovi na izgradnji PTG-a najavljuju se za kraj ove godine, potrajali bi od 18 do 24 mjeseca, što bi trebalo značiti da će za sezonu 2018. PTG biti završen i pušten u promet.

Koncesionar tog projekta je zagrebačka tvrtka Dubrovnik International Cruise Port Investment d.o.o. (DICPI) čiji su osnivači francusko-turski Global Ports Holding (GPH) i građevinska grupa Bouygues Batiment International S.A., a GPH upravlja s više kruzerskih i trgovačkih luka na Mediteranu. Vrijednost projekta iznosi 93,7 milijuna eura, najavljuje se zapošljavanje 200 ljudi, a koncesijsko razdoblje vezano za razvoj, poslovanje i upravljanje PTG-om, koje je pripalo DICPI-ju iznosi cijelih 40 godina.
Dok gradonačelnik Andro Vlahušić u svom prepoznatljivom stilu gotovo euforično ističe kako će se „realizacijom PTG-a još jednom potvrditi otvorenost Dubrovnika prema investicijama“ u odnosu na planirane zahvate u Gružu množe se brojna pitanja koja su dosad nekako ostajala po strani.

Točno je da su Dubrovniku kao najposjećenijem kruzerskom odredištu u Hrvatskoj potrebni novi putnički terminal u Gružu i prateća infrastruktura, ali se postavlja pitanje: kako je moguće ulaziti u tako dugoročan posao a da prethodno Grad Dubrovnik nije donio i verificirao svoju strategiju i planove razvoja sveukupnog ovdašnjeg turizma? Usto, u četiri desetljeća dug posao sa stranim ulagačima ulazi se i bez istovrsnih dokumenata koji reguliraju budući razvoj kruzerskog turizma u Dubrovniku?

Poznato je da se posljednjih godina broj putnika na kružnim putovanjima u Dubrovniku ustalio na oko 800.000, dok  bi, prema projekcijama iz projekta PTG, taj broj u idućih 40 godina bio znatno iznad milijun putnika. Usput, takve projekcije su u neskladu s vrijedećim preporukama UNESCO-a o upravljanju i smanjenju kruzerskog prometa u Gradu Dubrovniku. Hoće li takva predviđanja narušiti ili poboljšati život u gradu veoma je teško odgovoriti bez rečenih planova. Ti bi nedostajući dokumenti trebali odgovoriti na pitanja o smjerovima i intenzitetu kojim će se u sljedeća četiri desetljeća razvijati kruzerski turizam kompatibilan potrebama Grada Dubrovnika i njegovih stanovnika i kako će se time upravljati.

Također se postavlja pitanje zašto su dokumenti temeljem kojih su DICPI i Lučka uprava Dubrovnik (kao davatelj koncesije) ušli u veliki posao proglašeni 'povjerljivima' ako je za dobivanje koncesije proveden, kako se često navodi, transparentan natječaj? Što je to u tim (pred)ugovorima toliko tajno i povjerljivo da dubrovačka i hrvatska porezno-biračka javnost ne bi mogle znati pod kojim i kakvim je uvjetima DICPI za razvoj, poslovanje i upravljanje dobio 25.096  metara četvornih lučkog područja, i to na punih 40 godina? 

U tom pogledu ohrabruje najava ministra pomorstva Olega Butkovića koji je, govoreći za HTV o PTG-u, najavio kako će „detalji ugovora o koncesiji biti poznati javnosti“.

Do tada se valja nadati kako će se nakon toga i službeno doznati, je li ili nije točno, da je DICPI za koncesiju ponudio 2,64 eura po metru četvornom i 2 posto prihoda u prvih 20 godina, te 3 posto u preostala dva desetljeća upravljanja PTG-om? Je li to dobar posao ostaje vidjeti, no isto je tako činjenica kako se zbog izostanka pravih i posve točnih informacija u dijelu dubrovačkih i širih pomorskih krugova bučna potpora državne i gradske vlasti opravdanosti iznimno dugoročnog posla s PTG-om ipak dovodi u pitanje.

U 'điru' su, naime, dvije računice. Prva kaže kako ukupni prihodi koje bi uprihodovala Lučka uprava Dubrovnik u 40 godina iznose 22 milijuna eura, što podijeljeno s trajanjem koncesije od četiri desetljeća godišnje iznosi 550.000 eura. Na tom području Lučka uprava Dubrovnik (LUD) sada ostvaruje oko 700.000 eura godišnje, što će reći da će LUD davanjem koncesije ostati bez dijela svog godišnjeg prihoda od 150.000 eura?

Druga računica ističe kako će koncesionar za 40 godina platiti 25 milijuna eura koncesijske naknade, odnosno da će godišnje plaćati svega 625.000 eura. Autori tog izračuna navode da, primjerice, koncern Agrokor već godinama Luci Dubrovnik plaća 26.000 eura mjesečno za najam SuperKonzuma  koji se prostire na 2000 metara četvornih prostora u Gružu. To znači da godišnja naknada za tu namjenu iznosi 312.000 eura. S obzirom na to da će putnički terminal, trgovački centar i autobusni kolodvor obuhvatiti oko 65.000 metara četvornih izgrađenog prostora – proizlazi kako će koncesionar ustvari plaćati manje od jednog eura mjesečno po kvadratu PTG-a, ukazuju autori rečenog izračuna. S tim u vezi dodaju kako je ulaganje od 93,7 milijuna eura za 65 tisuća metara četvornih izgrađenog prostora „napumpano“ kako bi se u iznimno dugoročnom poslu platila manja koncesijska naknada.

Posebna skupina pitanja odnosi se na transparentnost procesa ugovaranja i obveza koje u odnosu na projekt PTG-a preuzimaju Grad Dubrovnik i Republika Hrvatska preko Lučke uprave. Iz dosadašnjih saznanja razvidno je kako će budući koncesionar dogovarati uvjete poslovanja,  utvrđivati tarife, naplaćivat će naknadu za putnike, upravljati objektima… Time se utječe ne samo na broj putnika već dobrim dijelom i na budućnost Dubrovnika kao turističke destinacije, napose kruzerske. Ima li jamstava da će Dubrovnik nakon 40 godina postati priznati 'home port' na Mediteranu? 

Nadalje, Poduzeće Luka Dubrovnik (LD) će, koje je u većinskom vlasništvu Grada, u potpunosti ovisiti o volji vlasnika terminala, bilo bi dobro da sve bude ok, ali postoji i mogućnost da LD izgubi dio poslova koje sada obavlja. Uz mogući gubitak dijela prihoda Lučkoj upravi će nakon 40 godina pripasti PTG, no pitanje je hoće li ti objekti 2058. godine moći služiti istoj svrsi nakon tolikih desetljeća.

Nisu nevažna ni pitanja, poput, koje obveze u odnosu na postojeću i buduću komunalnu infrastrukturu u Gružu preuzima Grad Dubrovnik, koje su obveze RH (Lučke uprave) i državnih poduzeća (primjerice Hrvatskih cesta) u odnosu na neizbježna nova prometna rješenja u Gružu i spajanja na gradsku cestovnu mrežu, tko će i o čijem trošku preseliti jednu građevinsku tvrtku i stanare (osam obitelji) koji 'smetaju' koncesijskom području, kako će Grad Dubrovnik 'otkupiti' autobusni kolodvor…

Pitanja je mnoštvo, a pravih i preciznih odgovora je premalo u odnosu na veliki zahvat u Gružu i na vrijeme korištenja PTG-a od cijelih 40 godina. Za očekivati je kako bi uskoro barem dio od pobrojenih gruških 'nepoznanica' trebale biti razriješene. Na to upućuje i zaključak Povjerenstva Gradskog vijeća koje je 15. travnja (većinom glasova) prihvatilo program provedbe natječaja za PTG. U tom se zaključku, uz ostalo, navodi da će se u sljedeća tri tjedna  (od 18. travnja do 9. svibnja) organizirati sastanak ravnatelja i članova Upravnog vijeća Lučke uprave Dubrovnik te gradskih vijećnika kako bi se „omogućilo svim zainteresiranima da se upoznaju s uvjetima davanja koncesije“.

Također, valja kazati i kako se s poslovima na finaliziranju pred(ugovornih) dokumenata koje navodno prati osam još 'tajnovitijih' aneksa trebalo završiti do kraja prošlog tjedna.

Međutim, kako doznajemo iz pouzdanih izvora, taj je rok na zahtjev potencijalnog koncesionara produljen do 15. srpnja ove godine. Inače, krajnji rok za potpisivanje ugovora između Lučke uprave i DICPI-ja o koncesiji za razvoj, poslovanje i upravljanje Putničkim terminalom Gruž istječe u listopadu 2017. godine.






KOMENTARI / Komentiraj
   
   

tufina 20.04.16 u 15:51
I što je najgore,vladajući ova zlodjela sa Srđem,terminalom,t.zv marinama i sl nazivaju "razvojem Grada".A ti njihovi razvojni projekti će zapravo uništit Grad,sam to nikoga nije briga

   

Dubrovnik-Ljilja 20.04.16 u 14:53
Tako je Tufina. U potpunosti se slazem.

   

Dubrovnik-Ljilja 20.04.16 u 14:52
Odavde ide puno individualaca na Europska putovanja, koja obavljaju zeljeznicom. NA Tvu se vrte emisije o Svicarskoj , Francuskoj, Italiji. Kupi se jedna karta koja pokriva sva putovanja. Narocito mi se svidja serial . kojeg je napravila, Britanska televizija, a gdje autor putuje po svim mjestima, napisanim u davnim memoarima. Novopeceni mladi bracni par ence uzeti za svoje putovanje niti tour autobus, niti kruzere. Uzet ce ili rent a car ili zeljeznicu za romanticno putovanje. Oni ce i najvise potrositi. Kruerasi ili tour autobusi su opretezno stariji ljudi , koji doma imaju sve i nista ne trose na putovanjima,

   

Dubrovnik-Ljilja 20.04.16 u 14:33
Navalili ogromne terminale za ogromne brodove, z a koje nema mjesta na tako malenom podrucju. Gruz se uopce i ne vidi vise iz Lapada. Kao ogroman zid, pun zagadjenja koje donosi sa sobom. Stanovnike pretvorili u zrtve, koji nemaju svoj mir. Doveli guzve od kojih imaju novce samo za ticanje brodova, a potpuno zapostavili one prave goste, od kojih je zivjela vecina stanovnika Dubrovnika. Ne znam gdje ovajnovac od brodova ide, ali znam da jedini profit u Grad imaju sladoledzije.

   

Dubrovnik-Ljilja 20.04.16 u 14:33
Navalili ogromne terminale za ogromne brodove, z a koje nema mjesta na tako malenom podrucju. Gruz se uopce i ne vidi vise iz Lapada. Kao ogroman zid, pun zagadjenja koje donosi sa sobom. Stanovnike pretvorili u zrtve, koji nemaju svoj mir. Doveli guzve od kojih imaju novce samo za ticanje brodova, a potpuno zapostavili one prave goste, od kojih je zivjela vecina stanovnika Dubrovnika. Ne znam gdje ovajnovac od brodova ide, ali znam da jedini profit u Grad imaju sladoledzije.

   

tufina 19.04.16 u 14:26
Bravo LJILJO,naročito bi bila važna povezanost željeznicom,vlakom,ne samo sa EU nego i sa drugim djelovima države.Dubrovnik je imao vlak,a danas nitko više o tome i ne govori.Samo se forsiraju glupi mega projekti u vlasništvu stranaca,a na štetu Grada i građana ,pa se čovjek pita zašto smo uopće ratovali?Mogli smo sve odmah prepustit strancima,bar nebi bilo mrtvih

   

Dubrovnik-Ljilja 19.04.16 u 14:05
Luka strancima, Srdj strancima, Garaza jos upitan, preseljenje domaceg stanovnistva. Dubrovniku ne treba medjunarodni autobsuni kolodvor, nego povezanost sa Europom zeljeznicom. Vjerujem da ce ovi doci i sve izravanti, ukljucujui i stari zeljeznicki kolodvor. Ne razumijem zasto se toliko pridaje znacenje kruzerskom, trnzitnom turizmu. Ako Andro stalno ponavlja da ej Dubrovnik drugi Monaco, neka ode na zvanicne stranice Monaca. Princ Albert sprovodi odrzivi turizam. On nije zatvorio grad - drzavicu na vecinu godine za svoje stanovnike. Sa svim mogucim Festivalima, privlaci medjunorodni jet set. Nisma citala d aje isao u bilo koju Koreju , Juznu ili Sjevernu, i da mu dolazi Bollywood ciniti filmove. Bravo, gospar Brailo. I po naslovu sam znala da ste vi autor ovog clanka.





Filtriraj:                                          
Sortiraj:         
INFOCENTAR  DUBROVNIKTV  DUCLUBBING   DUGASTRO  DUPROMO  DUBROVNIKTODAY






Iz kolumne
valentin dujmovic 1
U PROLAZU S LUKOM BRAILOM
5      09|06|17 u 10:09
TO JE VALENTIN DUJMOVIĆ: nakon izgovorenih gadosti o HDZ-u, isprao usta i ishvalio ih kao najpoželjnijeg partnera HNS-u
LUKO MOZAIK
U PROLAZU S LUKOM BRAILOM
1      07|06|17 u 09:39
Ima li uopće više ljevice u Gradu i Dubrovačko-neretvanskoj županiji?
frankovic dujmovic
U PROLAZU S LUKOM BRAILOM
1      01|06|17 u 12:55
Franković i Dujmović pred konačnom odlukom
U PROLAZU S LUKOM BRAILOM
0      19|05|17 u 11:41
IZBORNA NEDJELJA: koliko "znoja" za biračke glasove?
Vizija gruškog akvatorija - 3LHD - Marko Dabrovic 0
U PROLAZU S LUKOM BRAILOM
2      23|03|17 u 08:43
KONCESIONARI ZA GRUŠKI TERMINAL SE REKLAMIRALI U MIAMIJU: milijuni razloga za bahatost






Mali oglasi

PREDAJTE OGLAS   SVI OGLASI





Komentari


Kolumne






 

dubrovniktv.net


infocentar


durote


facebook  twitter  YouTube  YouTube
  
       

/ Registracija